Etelä-Viron suurimmat, 56-äänikertaiset urut

Paschen Kiel Orgelbau -urkutehtaan mestarit aloittivat urkujen asennustyöt Tarton Paavalin kirkkoon syksyllä 2014.

Paschen Kiel Oregelbau GmbH:n perusti Hinrich Otto Paschen vuonna 1964. Hänen työtään jatkoi vuonna 1995 yhtiön nykyinen johtaja Roland Monczynski. Paschen Kiel Oregelbau GmbH on rakentanut ja restauroinut yli 160 soitinta. Yhtiöllä on kokemuksia pohjoismaisen kuivan talven ja kostean kesän olosuhteista, silla Suomeen on rakennettu toistakymmentä soitinta.

Heidän viimeisiä parhaita töitä ovat Suomen Keski-Porin kirkon urut (v. 2001, 3 sormiota, 58 äänikertaa) ja Juvan kirkon urut (v. 2002, 2 sormiota ja 38 äänikertaa). Kannattaa mainita myös vuonna 2005 restauroidun Helsingin Mikael Agricolan kirkon arvokkaat urut (3 sormiota, 43 äänikertaa).

Tarton Paavalin kirkon uusia urkuja virittävät Suomen tunnustetuimmat romanttisten urkujen virittäjät Helmuth Gripentrog ja Kalevi Mäkinen.

Nämä on Etelä-Viron suurimmat, 56-äänikertaiset urut.

Tämä ”soittimien kuningas” otetaan käyttöön kirkon vihkimispäivänä 12. syyskuuta 2015.

Urkujen dispositio

I.             Sormio HW C–c’’’’ 

1.           Principal           16’      
2.           Bordun           16’      
3.           Octava           8’        
4.           Hohlflöte           8’          
5.           Gambe           8’        
6.           Gedackt           8’        
7.           Octava         4’        
8.           Flöte           4’          
9.           Quinta         2 2/3’  
10       Octava         2’          
11.       Mixtur             IV-V    
12.       Scharff           III-IV  
13.     Cornett           V  
14.     Trompete           16’      
15.       Trompete           8’        

 

II.           Sormio Schwellwerk C-c’’’’ (im Schweller) 

16.     Lieblich Gedackt 16’      
17.     Principal           8’        
18.     Bordun           8’        
19.       Harmonieflöte   8’        
20.      Salicional           8’        
21.       Voix Celeste       8’        
22.     Octava           4’        
23.       Traversflöte         4’        
24.     Flageolet           2’        
25.       Mixtur           IV        
26.     Fagott           16’      
27.       Trompete           8’        
28.     Vox Humana       8’        
29.     Clarine           4’        
            Tremulant

 

III.       Sormio Positiv C– c’’’’(im Schweller) 

30.       Quintade         16’      
31.       Geigenprincipal     8’          
32.       Viola d’amore 8‘
33.       Zartflöte           8’                                    
34.     Unda Maris           8’        
35.       Rohrflöte           8’        
36.     Salicet           4’        
37.       Flauto dolce         4’        
38.     Nasat         2 2/3’  
39.       Waldflöte           2’        
40.       Terz          1 3/5’    
41.     Piccolo           1’  
42.       Harmonia aetheria II-III    
43.       Oboe           8’      
44.       Clarinette           8’        
          Tremulant

 

Jalkio C-g’

45.       Untersatz           32’      
46.       Contrabass           16’      
47.     Subbass           16’      
48.     Violon           16’      
49.       Octavbass           8’        
50.     Bordun           8’        
51.       Choralbass           4’+2
52.       Fagott           16’      
53.     Contra-Posaune   32’    
54.     Posaune           16’      
55.     Trompete           8’      
56.     Trompete           4’      
 

I/Ped ; II/Ped ; III/Ped ; II/I ; III/I ; III/II ; II sub ; III sub ; II/I sub ; III/I sub 

Zimbelstern, Nachtigall